Ketelhuis Spoorzone

Historie

In 1863 werd de spoorlijn tussen Breda en Tilburg voltooid en later doorgetrokken naar Den Bosch en Eindhoven.
Vanwege de strategische ligging van Tilburg werd ten noorden van het spoor in 1868 de Centrale Werkplaats van de Staatsspoorwegen gerealiseerd.
Het Ketelhuis is een belangrijk herkenningspunt van deze voormalige werkplaats.

Nadat de NS-werkplaats in 1944 in enkele dagen systematisch vernield werd kon geen enkel gebouw meer verwarmd worden. Daarom werd direct na de oorlog het Ketelhuis gebouwd (1947) in een stijl die kenmerkend is voor de wederopbouwarchitectuur. Jarenlang werd er op kolen gestookt die vanuit de kolenopslag aan de oostzijde door de trechter het pand betreden.

De robuuste betonnen omlijsting bij de kozijnen aan de oostzijde zijn een aandenken aan deze kolenoverslag. Gedurende de diensttijd van het Ketelhuis werden de kolenketels vervangen voor varianten gestookt op gas. De robuuste vuurkasten van de nu nog aanwezige ketels hebben als inspiratie gediend voor de architectuur van de nieuwbouw.